Majstrovstvá sveta v paraglidingu sa v tomto roku konajú na Európskom kontinente, v Bulharskom centre lietania Šambala v mestečku siedmich prameňov fantastickej vody v Sopote, čo v preklade znamená ako inak – prameň. Prítomných je 146 pilotov z 38 krajín. Slovenskú hrudu tu zastupujú štyria reprezentanti, úradujúci Majster Slovenska Adrián Liptai, ďalej Peter a Štefan Vyparinovci a Peter Vrabec. Ako predskokan sa podujatia zúčastňuje Ľuboš Kravec. Denné reporty sú nižšie, viac info s nákresom tratí nájdete na airtribune.com a fotky z majstrovstiev sveta od Martina Scheela.
Aj keď bolo nádherne a množstvo rekreačných pilotov lietalo, na MS sa už od rána od 09:00 až do neskorého večera registrovalo, briefingovalo a briefingovalo. Rada na registráciu bola nekonečne dlhá a nepohyblivá. Tentoraz sa výstroje nekontrolovali, piloti iba napísali akú výstroj používajú v rámci MS a tá sa bude kontrolovať náhodne, spolu aj s hmotnosťou v priebehu preteku. A práve dodržanie maximálnej hmotnosti robí vrásky mnohým pretekárom. Večer bol zakončený veľkolepým otváracím ceremoniálom na Balkánsky spôsob = množstvo prejavov regionálnych aj štátnych politikov, množstvo ľudovej hudby no a samozrejme pochod celého pretekárskeho pelotónu naprieč mestečkom. Všetko bolo fajn, až na škvŕkanie v bruchách prítomných, ktorí sa nenajedli v očakávaní bohatej hostiny, ktorá sa však nekonala. Favoritom večera boli určite artisti na choduliach s výborným ohnivým vystúpením.
Veľmi silný vietor už od rána vytrhával slnečníky zo zeme a preto sa dnes v priebehu tréningového dňa piloti zoznamovali s miestnymi kúpaliskami a nie so vzduchom.
Bola vypísaná 74,2 km dlhá disciplína cez 2 OB. Letelo pod zatienenou oblohou v slabých až veľmi slabých podmienkach. Už pod štartovačkou bolo pár pristátych. Iba najvyššie vrcholy smerom na prvý OB pomáhali trochu zrýchliť. Do cieľa doletelo vzhľadom na úroveň preteku iba tretina štartujúcich. Paradoxne tí, čo leteli rovinami. Chlieb sa lámal po otočení prvého OB. Zachraňovalo sa v slabučkom stupáku v jeho blízkosti, kde sa zostávajúci pelotón rozdelil na dve skupiny. Tá menšia letela rovinami a urobila správne rozhodnutie. Tá väčšia, s množstvom favoritov letela horami ktoré ich pochovali na svojom úpätí. Víťazom kola sa stal Talian Marco Littane, najlepší Slovák – ako jediný v cieli – bol Štefan Vyparina na vynikajúcom 18-tom mieste. Slováci sú v tímoch na 17-tom mieste.
Výsledky sa nemenia, letový deň bol zrušený – opäť pre silný severný vietor.
Svižný SV vietor pripravil všetkým zúčastneným veľkolepé divadlo, keď sa po štartovačke 1,5 hodiny preháňali dust devily takej sily, že zo zeme do niekoľko metrovej výšky dvíhali zabalené padáky aj so sedačkami. Málokto tak veril organizátorom že tak silný vietor do chrbta zoslabne a vypísaná 70,2 km dlhá trať cez 3 OB sa poletí. Švihnutím čarovného prútika o 13-tej vietor v priebehu niekoľkých minút zmenil smer na juh a tak bol štart stanovený na 14:40. Podmienky v prvej tretine trate boli veľmi slabé. Pelotón sa rozdelil na 2 skupiny, z ktorých ta víťazná sa išla na riziko udržať v nulkách síce po trati, ale v úplnom tieni. Posledná tretina trate mala úplne iný charakter. Silné 6-kové stupáky poriadne zrýchlili traťový priemer. Pole sa začalo premiešavať hlavne na poslednom OB kde sa dovtedy vedúca skupinka zabrzdila. V každom prípade to bola pekná disciplína ktorá preverila schopnosti pilotov vo všetkých podmienkach. Víťazom kola sa stal Švajčiar Stephan Morgenthaler, najlepší Slovák bol Peter Vrabec. Zatiaľ vedúcim pretekárom je Talian Marco Littane. Slovensko je v celkových výsledkoch po dnešnom dni na 23 mieste.
Vypísaná 90 km dlhá disciplína, následne posunutie okna o pol hodiny, následne zmenená disciplína na 72 km a zasa 4 krát posunutie okna vždy o 15 min. Po celodennom vyčkávaní a prepisovaní časov o 16:00 zrušenie letového dňa – to všetko pre silný vietor do chrbta.
Prišiel deň s veľkým D a počasie s veľkým P. Trať dlhú 117 km cez 3 OB pretekári začali zdolávať po 12:40. Dnes boli schopnosti pilotov preverené na 100%. Letelo sa rovinami, horami, cez veľmi silnú termiku a naopak aj cez veľké zatienené plochy kde bol pol metrový stupák zlatom do plachty. Jednoducho – kto sa nevedel včas pribrzdiť, nevedel včas zrýchliť, nemal trpezlivosť, alebo nemal dostatočný cit v rukách, mal jednoducho smolu. A k tomu bolo treba ešte aj trochu šťastia. Po trati boli dve náročné miesta. Jedno napodiv v kopcoch pod obrovským mrakom ktorý pohltil neuveriteľne veľa padákov. Tí následne na viac krát sklesávali v špirálach alebo ho oblietavali niekoľko kilometrov čo ich zdržalo a neskôr museli slnko hľadať až v rovinách vzdialených niekoľko km. Druhé pred posledným OB, v zatienených rovinách. Kto nemal výdrž udržiavať sa tesne nad zemou takmer hodinu, mal smolu. V cieli bolo nakoniec iba šesťdesiat pilotov, z toho dvaja Slováci – Peter Vrabec 10 minút pred Štefanom Vyparinom. Víťazom kola sa stal Angličan Adrian Thomas . Slováci sa v krajinách nachádzajú na 19-nástom mieste. Vedúcim štátom sú zatiaľ Francúzi a v celkovom poradí vedie Jeremie Lager z Francúzka pred druhým Charlesom Cazau opäť z Francúzka a tretím Jean Carlosom Becerra z Venezuely.
Včera bolo málo, tak dnes trať predĺžili na 121 km cez 3 OB. Podmienky boli výborné, s dostupmi na hranici 2500 m, ako inak so severným vetrom, aj keď nie silným. Poradie sa opäť poriadne premiešalo, aj keď v cieli bolo 111 pilotov. Riaditeľ preteku penalizoval troch pilotov 0 bodmi z piatkového kola za lietanie v mraku. Slovensko dnes kleslo na 21 miesto z 19-teho. Najlepším štátom sú Francúzi pred Talianmi a Venezuelou. Dnes bol najrýchlejším Slovákom v cieli Peter Vyparina. Štefan Vyparina do cieľa nedoletel, lebo musel pristáť po trase pre roztrhnutú riadiačku čo ho stálo prepad o viac ako 50 miest vo výsledkoch. Najlepším Slovákom je zatiaľ Peter Vrabec a celkovo vedúcim pretekárom je naďalej Francúz Jeremie Lager.
Veľké mraky tvoriace sa v diaľke už od rána neprestajne rástli, ale organizátori sa dušovali že búrky budú až navečer. 148 pretekárov odštartovalo na trať dlhú 81 km. Ihneď po štarte však nebolo potrebné točiť, pretože stupáky o sile 3 metre na pol speedu boli všade. Množstvo otázok safety directora na bezpečnostný level bolo zakončené stopnutím tasku pre búrku ktorá sa vytvorila snáď 10 km vedľa štartu. Dlhé, predlhé stáčanie výšky vedľa bleskov a dažďovej steny malo svoje čaro.
Prší, aj keď zľahka a tak je kolo je zrušené.
Neskutočne čistý a suchý vzduch, veľmi ostré slnko a základne nad 3100 metrami. To všetko bolo zárukou veľmi ostrej termiky so stupákmi na hranici 7 metrov, čo sa prejavilo už na štarte, kde sa zmastil Brazílsky pretekár – bez následkov a Španielsky predskokan – na to že dopadol vedľa drôtov na skaly mal šťastie, zlomil si iba lakeť. Ďalší pretekár pri pristáti na malej čistinke niekde v horách zachytil krídlom o stromy. Je dosť obitý, ale nezlomený. Keďže sa to stalo na mieste mimo dosahu rádiového spojenia nájsť sa ho podarilo až druhému záchrannému tímu podľa livetrekera. Trať mala 129 km cez 3 OB a letelo sa ponad nádherné planiny a pustiny. Víťazom kola sa stal Talian Luka Donini, zo Slovákov bol najlepší Štefan Vyparina. V štátoch vedú nezadržateľne Francúzi pred stále sa zlepšujúcimi Talianmi a Venezuelčanmi na treťom mieste. Slovensko je zatiaľ na 22 mieste. V celkovom poradí je aj naďalej lídrom Francúz Jeremie Lager. Štefan Vyparina je na 81 mieste, Peter Vrabec na 94 mieste, Peter Vyparina na 95 mieste a Adrián Liptai na 106 mieste.
120 km dlhá disciplína bola najskôr skrátená na 94 km a o 15:00 bol letový deň zrušený pre silný vietor do chrbta. Škoda, pretože po oblohe boli až gýčové kumulostrády z nízkych kumulov, ktorých základne boli na hranici 3500 metrov. Je zarážajúce, že FAI vybrala za miesto konania Majstrovstiev sveta priestor, kde je prevažne severné prúdenie, a v ktorom nie je severná štartovačka. Švajčiarsky tím si po zrušení kola bol zalietať na severnej strane hrebeňa a po dvoch hodinách skonštatovali že to bol výborný letový deň.
Opäť sa neletelo pre silný severný vietor a zajtrajšia predpoveď nie je o nič priaznivejšia. Vyzerá to tak, že výsledky sa možno zmenia už iba kvôli protestu podpísanému pilotmi z viacerých krajín. Protestujú v ňom proti niektorým pilotom lietajúcim na Icepakoch od Niviuku, kde boli inými pilotmi nájdené zmeny na voľných koncoch. Tieto zmeny – chýbajúci, alebo dlhší raster – umožňujú dlhší chod speedu o minimálne 3 cm a tým zvýšenie maximálnej rýchlosti padák. Problém je v tom že takéto voľné konce údajne nie sú tie ktoré boli použité pri testoch a tým sú ich padáky netestované a lietali proti pravidlám MS. Organizátori ráno ihneď po brífingu pozbierali Icepeaky z prvých 20-tich miest na kontrolu. Ak sa dokáže že podvádzali, dostanú 0 bodov za pretek, čím sa poriadne prekope poradie. Bolo by to prvý krát v histórií čo by takýto precedens dopadol v prospech poctivých pilotov.
Posledný deň Majstrovstiev sveta nenastala vo výsledkoch žiadna zmena. Kolo bolo zrušené pre silný vietor a protest na zmenené voľné konce bol „vyriešený“ do stratena. Na voľných koncoch vraj neboli žiadne zmeny a ak, tak nepodstatné – navyše v tolerancii, nemajúce vplyv na zmenu výkonu padáka. Je to zaujímavé, pretože všetky padáky prechádzajú cez skúšobňu iba bez tolerancie na voľných koncoch. Tolerancia je definovaná iba na šnúrach. V každom prípade bol pretek ukončený veľkolepým zatváracím ceremoniálom s odovzdávaním cien víťazom, za prítomnosti množstva miestnych politikov, osobností a kultúrnych vystúpení.
Priebežne celý rok, po dohode s niektorým z našich inštruktorov.
06.04. – 12.04.2024
04.05. – 10.05.2024
29.06. – 05.07.2024
24.08. – 30.08.2024
28.09. – 04.10.2024
V prípade nepriaznivého počasia dohodneme náhradné termíny.
Priebežne celý rok, po dohode s niektorým z našich inštruktorov.
Priebežne celý rok, po dohode s niektorým z našich inštruktorov.
17.05. – 19.05.2024
14.06. – 16.06.2024
15.07. – 17.07.2024
Alebo priebežne celý rok, po dohode s niektorým z našich inštruktorov.
Priebežne celý rok, po dohode s niektorým z našich inštruktorov.
06.07. – 09.07.2024 – Slovensko
V prípade nepriaznivého počasia dohodneme náhradný termín.
Priebežne celý rok, po dohode s niektorým z našich inštruktorov.
Paraglidingový klub „X-air“ Žilina
Peter VRABEC
tel.: +421 903 10 38 39
e-mail: vrabec@x-air.sk
IČO: 37 97 46 53
DIČ: 20 22 05 10 20
« Október » « 2023 » |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Po | Ut | St | Št | Pi | So | Ne |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Pre všetkých záujemcov ponúkame:
na skúšobné lety, prípadne aj iné výrobky firmy Axis. Detailný popis a technické parametre padákov nájdete na stránke výrobcu https://axispara.cz/products/. Padáky si môžete zapožičať po dohovore na telefónnom čísle 0903 103 839.
Prajeme veľa pekných letov na novom, výkonnom krídle.